vineri, 29 mai 2015

1 Iunie - Felicitare „Balon”

Pentru că nu mai este mult până la Ziua Copilului, am lucrat împreună cu elevii mei felicitări „Balon” pentru un prieten drag, rămânând ca „temă” de casă oferirea acestora. Credeați că vor avea probleme în a găsi persoana potrivită pentru un asemenea cadou? Nici gând! Până să fie terminate și scrise mesajele din interior își și găsiseră destinatarii: un frate, un prieten, o prietenă.
Felicitare 1 Iunie


Felicitare 1 Iunie


Felicitare 1 Iunie

balonAlăturat aveți un șablon model. De preferat ar fi să pliați mai întâi hârtia și apoi să decupați cele două părți împreună. 

Aveți grijă să nu tăiați și locul de prindere al celor două jumătăți.

Voi cum serbați Ziua Copilului? 
Loreta
                 Cu drag,

Apus la malul mării - pata picturală

În așteptarea vacanței de vară, copilașii mei și-au imaginat un apus la malul mării.
Pata picturală


Pata picturală

Pata picturală
Pata picturală

Pata picturală
„Apus la malul mării”- elevi 6-7 ani
Voi cum așteptați vacanța? 
Loreta
                 Cu drag,

marți, 26 mai 2015

Ceasul și o activitate matematică foarte gustoasă

Am tot vorbit în zilele care au trecut despre timp și măsurarea timpului, dar am văzut în ochii copilașilor mei o oarecare nedumerire legată de sfertul și jumătatea de oră. Mai precis nu-și explicau de ce în anumite situații spunem: și un sfert, și jumătate, sau fără un sfert . Astăzi am lămurit lucrurile, iar ei pe lângă faptul că au descoperit misterul numai de oamenii mari deslușit, s-au bucurat și de o gustare. O fetiță îmi spunea încântată că ceasul ăsta este suplimentul lor de vitamine.

Iată cum am procedat:
Am pornit de la banalul măr, pe care l-am asociat cu ora. Repede am obținut de la ei că mărul tot, netăiat, este întreg. De aici am dezvoltat: am tăiat mărul în două părți egale, deci în două jumătăți și jumătățile în sferturi. Au observat că mărul întreg are două jumătăți sau patru sferturi. De aici calea s-a netezit un pic. Am asociat mărul cu ora și copiii au înțeles că și aceasta are două jumătăți și patru sferturi. Acum e acum! Cum le așezăm pe farfurie?
Simplu: am pus sferturile de măr în locul orelor 12, 3, 6 și 9, iar pentru restul de ore am folosit alte fructe (cireșe, felii de banană). Am poziționat limbile ceasului pentru a citi o oră fixă (ex: ora 1, fix), apoi am îndepărtat merele (ca în figura de mai jos).
Ceasul
Am explicat copiilor că după ora unu urmează ora două, dar trebuie parcurși câțiva pași. Pe rând, am adăugat sferturile de măr și am citit ceasul de fiecare dată.
Ceasul
Copilașii mei au înțeles de ce unii oameni spun și trei sferturi iar alții fără un sfert. Știu, pare complicat, dar nu e! Copiii înțeleg totul dacă le vorbești pe limba lor. Tot potrivind ceasul la diferite ore și ciupind câte un pic din fiecare felie, am hotărât că acesta ar fi mai bine să sfârșească pe post de gustare. Și cum se sunase de recreație, copilașii s-au arătat dispuși să încheie activitatea în mod delicios.

Voi cum procedați? 
Loreta
                 Cu drag,

joi, 21 mai 2015

Pata decorativă - Brăduțul

În săptămânile care au trecut am vorbit copiilor despre  pata  picturală, acea pată de culoare care este zglobie și neîmblânzită, jucăușă și copilăroasă. Astăzi a venit timpul ca pata de culoare să  fie îmblânzită, să devină elaborată (proiectată și muncită), controlată, pentru a avea un anumit aspect. 

Pata elaborată despre care am vorbit astăzi este pata decorativă. Copiii mei știau despre rolul decorativ al punctului și al liniei și au fost uimiți să afle că și petele de culoare pot avea acest rol.

Pata decorativă (pata plată) este acea pată în care se aplică o singură culoare de un singur ton, fără urme de pensulă. Petele decorative (petele plate) se așază cu grijă în compoziție, astfel încât să nu se piardă unele în altele, să fie separate, conturate cu o graniță vizibilă. Această tehnică este folosită de iconari, textiliști, pictorii de frescă.

Am combinat această temă cu tema despre semnificația culorilor (culori calde și culori reci) și am propus spre realizare un brăduț stilizat. Copiii mei au numit compoziția de astăzi vitraliu și aveau dreptate, seamănă perfect.

Pentru că vorbim despre copii de 6-7 ani, de clasă pregătitoare, vă spun că abordarea acestei teme nu este tocmai ușoară. Copiii au tendința de a realiza pete vibrate și nu foarte precise ca formă și întindere. Pentru a depăși această situație, noi am realizat împreună liniile de ghidaj, rămânând ca ei să umple cu culoare spațiile rezultate.
Pata decorativă - Brăduțul


Pata decorativă - Brăduțul


Pata decorativă - Brăduțul

Voi cum procedați? 
Loreta
                 Cu drag,

miercuri, 13 mai 2015

Figuri geometrice - colaj

Pentru săptămâna aceasta am avut temă nouă: „Figurile geometrice”, pe înțelesul copiilor de clasă pregătitoare.

Am pornit-o bătrânește, de la  poezia „Casa

Un pătrat am să așez
Pe un colț de masă,
Pun deasupra un triunghi
Și-am făcut o casă.

Casei ce-i lipsește-acum?
Știu ce îi lipsește!
Din dreptunghi chiar ușă-i pun
Și două ferestre

Din pătrate le-am făcut,
Iar lângă intrare
Pun un cerc și-un alt dreptunghi,
Un copac în floare.
Figuri geometrice - colaj

Figuri geometrice - colaj

Figuri geometrice - colaj

Figuri geometrice - colaj

Comparare, ordonare, sortare și chiar definire... nici nu vă imaginați cât de ușoară poate fi geometria dacă pornești de la lucruri plăcute, simple, concrete, palpabile. Copilașii mei au privit acestă temă ca pe o joacă, ba unul dintre ei m-a întrebat când mai facem matematica. Nici nu realizase că învață lucruri noi și că acestă joacă este de fapt matematică. 

Sper să pot schimba relația copiilor cu matematica, materie nedreptățită pentru latura ei abstractă. De fapt, cred că acei oameni care nu iubesc matematica, n-au avut posibilitatea de a cunoaște latura ei frumoasă, logică, curată.

Voi cum procedați? 
Loreta
                 Cu drag,


marți, 12 mai 2015

Tehnica formelor spontane - pictură abstractă

Sunt confundată adesea cu dascălul care pictează mult cu elevii săi. Greșit, aș spune! Cu mine elevii nu doar pictează teme propuse, ci se descoperă, se inventează. Îmi învăț copiii să se exprime liber și fără teama de a fi judecați. 

Interacțiunea copilului cu culoarea ori cu pasta de modelaj este magică, este unică. Ei lucrează într-un mod aparte, sincer și neîngrădit, cu bucuria neîmblânzită a copilăriei, care se pierde cu trecerea timpului. 

Pentru copil, casa e casă și atât. Nu se preocupă că acoperișul nu-i drept ori că se prelinge vopseaua. El pictează, iar arta sa are o semnificație lăuntrică, pe care tu ca adult  trebuie să înveți să o citești, trebuie să înveți să o redescoperi.

Am un copilaș care într-o zi mi-a adus o lucrare și a simțit nevoia să-mi explice: „Uite, aici e un nor!” Norul era portocaliu și așezat în partea de jos a lucrării, iar mie îmi părea un foc ce arde. „A atins pământul!” a continuat el, cu sinceritatea cu care și pictase. L-am privit și l-am întrebat: „E  un nor de ploaie, ori de zăpadă?” Copilul mă prinde că nu reușesc să văd norul așa cum era în sufletul lui. Mă prinde așa cum îi prind eu când îmi spun că și-au uitat caietul acasă. „Nu e de ploaie și nici de zăpadă, e un nor!” Cuvântul nor a sunat atunci ca un ecou. Pusesem o întrebare nepotrivită. L-am văzut plecând cu planșa fluturând în mâini. Da, era un nor și atât, fără explicații, fără completări, un simplu nor.

Astăzi am pornit de la bucuria aceasta a copilului de a exprima lucrurile, de a lăsa hazardul să hotărască. Am propus elevilor o nouă tehnică de lucru: tehnica formelor spontane.

Tehnica aceasta inspiră libertate, bucurie, joc. Nu trebuie să te preocupi de forme, de contururi. Pata spontană e sinceră, jucăușă, neastâmpărată. Nu poți s-o proiectezi în detaliu, n-o poți condiționa. E ca un copil.

Tot ce trebuie să faci este să iei o coală și s-o îndoi pe jumătate, să presari în mod aleatoriu culoare și să pliezi. Acum mângâie delicat jumătatea rezultată, ajută culoarea să migreze, bate-o cu pumnișorii și ...gata! Ai reușit! Ai o imagine în oglindă. Imaginea în oglindă (sus-jos, stânga-dreapta) se numește în artă, în matematică, ori în natură simetrie. Ai mai aflat ceva, fără să te aștepți, fără să-ți propui.

În ceea ce se obține, tot timpul copiii văd imagini cunoscute: fluturi, flori, păsări în zbor.
Tehnica formelor spontane - pictură abstractă
Tehnica formelor spontane - pictură abstractă
Tehnica formelor spontane - pictură abstractă
Tehnica formelor spontane - pictură abstractă

Tehnica formelor spontane - pictură abstractă

Tehnica formelor spontane - pictură abstractă
Voi ce vedeți? 
Loreta
                 Cu drag,

luni, 11 mai 2015

Impresii de călătorie

Vă spuneam că pe timpul weekend-ului care abia a trecut, am plecat într-o excursie imaginară prin țările Uniunii Europene, împreună cu elevii mei de clasă pregătitoare. 

Astăzi, copilașii mei și-au prezentat  impresiile de „călătorie”.  În fața clasei, au împărtășit celorlalți experiențe trăite sau doar imaginate.

Iată câteva dintre proiectele prezentate de ei:
Impresii de călătorie

Impresii de călătorie
Impresii de călătorie

Impresii de călătorie

Impresii de călătorie
Impresii de călătorie
Am realizat încă o dată, dacă mai era nevoie, că elevii învață ușor și temeinic dacă sunt stimulați să descopere ei adevărurile, dacă se implică activ în descoperirea necunoscutului. 

Copilașii mei au fost uimitori. Mi-au vorbit liber despre regi și regine, despre orașe și atracții turistice, despre oameni și locuri. Pe lângă obiectele (cănuțe, tablouri, almanahuri, stegulețe etc.) aduse pentru colegi, au venit purtând tricouri din țările pe care le-au vizitat. Cel mai mult m-au impresionat emoția și entuziasmul lor, dorința de a povesti celorlalți ceea ce ei știau deja.

Activitatea s-a încheiat prin completarea colțului (panoului) cu noutăți.

Inspirație vă doresc și vouă!
Loreta
                 Cu drag,

vineri, 8 mai 2015

Călător prin Europa

Pentru că mâine este 9 Mai - Ziua Uniunii Europene, am propus elevilor mei o excursie imaginară. Le-am explicat că trebuie să ne facem „bagajele” și să o pornim la pas prin Europa. Și cum astăzi este vineri, avem la dispoziție două zile să cutreierăm țările, iar luni ne vom întoarce cu imagini, informații, suvenire, de pe unde ne-am plimbat.

Un băiețel m-a întrebat drăgălaș: „Doamna, chiar plecăm?” „Da, zic. Cu gândul!” M-a privit nedumerit. „Atunci de unde poze?” L-am lămurit și da, a hotărât „să plece” cu noi prin lume.

Pentru a putea înțelege de ce călătorim de 9 Mai prin țările Uniuni Europene, le-am adus o scurtă prezentare ppt, pe care o puteți găsi aici, apoi am stabilit destinația de vacanță. Doi câte doi au ales câte o țară, deci proiectul le oferă oportunitatea de a lucra în perechi pe timpul weekend-ului.

Gentuțele de călătorie conțin tot ceea ce au considerat că le-ar fi necesar într-o țară străină. Așa am lămurit și cum trebuie echipat bagajul de călătorie. O fetiță îmi spunea că și-a pus și portofelul. Corect! Altfel cum?
Călător prin Europa

Călător prin Europa

geamantan
Bagajele au fost trimise la destinație. Pentru a nu se rătăci, le-am etichetat. Luni ne întoarcem cu impresii din călătorie. Promit!

Pentru aceia dintre voi care doriți abordarea acestei idei am creat și șablonul geamantanului. Listați pe coală colorată, format A4 și decupați pe linia punctată, apoi pliați pe linia continuă. 
Pe clapa care se formează la interiorul unuia dintre mânere, scrieți destinația de vacanță.

Călătorie plăcută și vouă!

                 Cu drag,

marți, 5 mai 2015

Ceas pentru învățăcei

CeasPentru că am școlari micuți în anul acesta și pentru că-mi doresc să vină la școală din plăcere, mereu le aduc noutăți, de orice natură. 

Astăzi, spre exemplu, le-am adus un ceas. Banal, ați putea spune. Numai că ceasul meu este mare, colorat și ciudat, deci greu să nu-l observi. De ce, ciudat? Pentru că pe lângă obișnuitul cadran cu orele, ceasul are scrise și minutele, iar pe limbi are trecut rolul lor. 

N-am spus nimic, n-am atras atenția nimănui. Ca și când aș fi pus florile în apă, l-am afișat și gata!

Ca la un semnal, toți ochișorii erau acolo. Ce e? Cum e? Uiteee! Ce frumos! L-au analizat, au văzut curcubeul din săgeți, au citit numerele, și-au dat cu părerea. I-am lăsat să-l descopere fără să-i întrerup. 

Pentru că mai am cel puțin două săptămâni până la subiectul acesta, ceasul va sta în studiu pe perete, timp suficient cât să fie mânuit, analizat, potrivit... Atunci vom lucra alte ceasuri, care să stea pe masa fiecărui copilaș și pe care să le poată mânui individual.

Dacă și voi doriți să realizați acest material didactic, aveți șabloanele mai jos.
minute
ore

Loreta



















Cu drag,

Călătorie prin Sistemul Solar

Călătorie prin Sistemul Solar
Călătorie prin Sistemul Solar
Sistemul Solar
Sistemul Solar
Sistemul Solar
Sistemul Solar
Sistemul Solar

Sistemul Solar
Astăzi am încheiat capitolul despre Univers și planetele Sistemului Solar. Pentru a marca acest eveniment am organizat o călătorie imaginară printre planete, am văzut scurte filme despre Soare, despre modul în care s-au format planetele, am cântat și da, ca de obicei, am desenat.

Pentru că în ulmul timp abordăm tehnici de lucru mai puțin utilizate, astăzi am hotărât să desenăm cu creta colorată, nu pe asfalt cum v-ați fi imaginat, ci pe carton negru. De ce cu creta? Simplu! Copiii iubesc acest material, iar lucrul direct cu degetele pe coala de hârtie le oferă  posibilitatea de a percepe spațiul nu numai vizual ci și tactil.

În încheiere am cântat. Dacă și voi doriți să învățați fără efort planetele Sistemului Solar, găsiți aici cântecelul (versuri, melodie și o prezentare atractivă).

Călătorie plăcută și vouă!
Loreta
                Cu drag,